Jak działa Training Load Pro? cz. I

O funkcji Training Load Pro

Trenując obciążasz różne układy swojego organizmu. Funkcja Training Load Pro informuje jak dana sesja treningowa obciążyła układy Twojego organizmu i jak wpływa to na Twoją aktualną formę. Training Load Pro wyświetla parametry, określające obciążenie układu krążenia (Obciążenie Kardio) oraz mięśniowo-szkieletowego (Obciążenie Mięśni), natomiast Odczuwane Obciążenie wskazuje jak subiektywnie oceniasz swoje zmęczenie. Training Load Pro pozwala na monitorowanie krótko-, ale także długoterminowych obciążeń treningowych. W połączeniu z funkcją Recovery Pro, która informuje jak Twój organizm reaguje na bodźce treningowe, Training Load Pro pomoże Ci odnaleźć równowagę pomiędzy treningami a regeneracją.


Jak działa funkcja Training Load Pro?

Training Load Pro oblicza obciążenia treningowe, bazując na trzech parametrach opisujących zmęczenie. Są to: Obciążenie Kardio, Obciążenie Mięśni oraz Odczuwane Obciążenie.

Parametr Obciążenie Kardio wskazuje jak Twój układ krążenia reaguje na daną sesję treningową lub innymi słowami jak dana sesja treningowa obciążyła Twój układ krążenia. Twoje Obciążenie Kardio jest obliczane jako TRIMP, który jest powszechnie stosowanym wskaźnikiem oceny obciążenia treningowego. TRIMP jest obliczany dla każdej sesji treningowej, na podstawie tętna oraz czasu trwania. Wpływ na ten wskaźnik mają ustawienia osobiste, spoczynkowe i maksymalne tętno oraz płeć.

Parametr Obciążenie Mięśni wskazuje jak sesja treningowa obciążyła Twój układ mięśniowo-szkieletowy, to znaczy Twoje ścięgna, mięśnie oraz kości. Pomaga on w określeniu obciążeń treningowych szczególnie w przypadku bardzo intensywnych sesji: interwałów, sprintów oraz podbiegów, gdy Twoje serce nie jest w stanie wystarczająco szybko reagować na zmiany intensywności. Obciążenie Mięśni jest automatycznie obliczane na podstawie pomiaru mocy biegowej (gdy biegamy z włączonym GPS)* oraz na podstawie pomiaru mocy kolarskiej, jeśli używasz zewnętrznego miernika mocy. Aby uzyskać parametr Obciążenie Mięśni należy wybrać odpowiedni profil sportowy (biegowy lub kolarski).
* W zegarku Polar Vantage V moc biegowa jest mierzona bez konieczności użycia zewnętrznych sensorów. W zegarku Polar Vantage M do pomiaru mocy biegowej wymagany jest zewnętrzny sensor.

Parametr Odczuwane Obciążenie bazuje na Twojej ocenie intensywności sesji treningowej. Odczuwane Obciążenie jest obliczane na podstawie Oceny Wysiłku (RPE), naukowo potwierdzonej metodzie subiektywnej oceny obciążenia treningowego. Odczuwane Obciążenie to parametr przydatny szczególnie w sportach, w których pomiar obciążenia treningowego tylko na podstawie tętna nie sprawdza się, na przykład w przypadku treningu siłowego. Aby uzyskać ten parametr wystarczy, że ocenisz swoją sesję treningową w aplikacji Polar Flow.


Obciążenie i Tolerancja

Do monitorowania krótko- i długoterminowego obciążenia treningowego (obliczanego na podstawie parametru Obciążenie Kardio) funkcja Training Load Pro używa wskaźników określanych jako Obciążenie i Tolerancja.

Obciążenie to wskaźnik, który określa jak mocno trenowałes/-aś w ostatnim czasie. To średnia Twoich obciążeń treningowych z ostatnich 7 dni.

Tolerancja wskazuje Twoje aktualne możliwości treningowe. Przedstawia ona Twoje średnie obciążenie treningowe z ostatnich 28 dni. Aby zwiększyć tolerancję na trening, powoli zwiększaj ilość i intensywność treningów przez dłuższy okres czasu. Im wyższa Tolerancja tym więcej treningów jesteś w stanie wykonać.


Status Obciążenia Kardio

Status Obciążenia Kardio to funkcja, która porównuje Twoje Obciążenie i Tolerancję, a następnie oblicza wynik, opisujący aktualny wpływ treningu na Twój organizm. Jest on obliczany poprzez porównanie średnich obciążeń treningowych z ostatnich 7 dni (Obciążenie) ze średnimi obciążeniami treningowymi z ostatnich 4 tygodni (Tolerancja). Tak więc Status Obciążenia Kardio to wynik, uzyskany poprzez podzielenie Obciążenia przez Tolerancję.


Przejdź do dalszej części opisu funkcji Training Load Pro (druga strona)