NOWE: Redukcja tkanki tłuszczowej – modelowanie sylwetki

Organizm ludzki wymaga ruchu. Ruch jest niezbędny dla zdrowia, utrzymania odpowiedniej kondycji i właściwego funkcjonowania naszego organizmu. Regularne uprawianie ćwiczeń fizycznych wzmacnia mięsień sercowy, obniża ciśnienie krwi, spala nadmiar tkanki tłuszczowej, redukuje stres i napięcia.

Coraz częściej jesteśmy atakowani poprzez media: trenuj uprawiaj sport, odpoczywaj aktywnie a będziesz czuł się lepiej, będziesz zdrowszy i szczuplejszy. Tak zachęceni zaczynamy więc biegać, jeździć na rowerze, pływać i ćwiczyć na siłowni. Męczymy się, trenujemy intensywnie a nasze samopoczucie nie tylko nie jest lepsze, ale wręcz się pogarsza; jesteśmy zmęczeni, bolą nas mięśnie i pierwszy zapał mija. Robimy kilkudniową przerwę a gdy odpoczniemy i zaczynamy wszystko od początku to sytuacja się powtarza. Dlaczego tak się dzieje?

Reakcją naszego organizmu na wykonywaną pracę jest zmiana częstości skurczów serca (z ang. Heart Rate) i powstawanie w mięśniach kwasu mlekowego. Wielkość HR i poziom nagromadzonego kwasu świadczą o intensywności wykonywanej pracy. Gdy intensywność jest zbyt duża (duża częstość skurczów serca) to w mięśniach zbiera się kwas  mlekowy i jego nadmiar wywołuje ból oraz uniemożliwia wykonywanie dalszej pracy. Gdy intensywność jest natomiast zbyt mała to trening sprawia nam przyjemność, lecz jego skutki dla naszego zdrowia są niewielkie.

Jak uniknąć opisanej sytuacji, co robić aby wysiłek był przyjemny i równocześnie wywoływał pożądane zmiany w organizmie?

Wybierzmy formę ruchu o optymalnym dla nas stopniu trudności, która równocześnie angażuje dużo grup mięśniowych i charakteryzuje się stałą rytmiczną pracą bez gwałtownych zmian intensywności (częstość skurczów serca nie ulega dużym wahaniom) i przede wszystkim sprawia nam przyjemność.

Dla jednych będzie to jazda na rowerze, bieganie czy turystyka piesza, dla innych tenis, łyżworolki czy trening siłowy. Są również tacy, którzy wolą ćwiczyć w zaciszu domowym przy pomocy różnego rodzaju przyrządów. I w zależności od tego jakie zmiany chcemy wywołać w organizmie powinniśmy ćwiczyć z odpowiednią intensywnością. Podstawowe zasady treningu rekreacyjnego opierają się na powiązaniach intensywności wysiłku ze źródłami wykorzystywanej w trakcie pracy energii, których przejawem jest określona częstość skurczów serca – HR.

Każdy ruch wymaga stałego dopływu energii do mięśni. Trenując, ćwiczymy m. in. mechanizmy zaopatrywania mięśni w energię. W niektórych z tych mechanizmów wykorzystywane są węglowodany i tłuszcz jako substraty energetyczne. Ilość poszczególnych substratów zależy od intensywności wysiłku. Wiedząc o tym możemy tak sterować naszymi ćwiczeniami, aby poprawić sylwetkę, zredukować tkankę tłuszczową a równocześnie polepszyć ogólną wytrzymałość i sprawność fizyczną.

Innym, pozytywnym aspektem aktywności sportowej jest wzmocnienie mięśnia sercowego, o ile wysiłek wykonywany jest pod kontrolą i nie jest zbyt intensywny. Serce jest mięśniem, który pracuje bez przerwy na określonym poziomie. U wielu ludzi poziom ten nie jest wystarczający do wykonywania intensywniejszych niż na co dzień wysiłków. Jednakże serce jak każdy mięsień możemy ćwiczyć i jego siła wzrośnie. Następstwem tego będzie zdolność do wykonywania intensywniejszej pracy bez nadmiernego forsowania serca.

_______________
Ciąg dalszy na kolejnej stronie