NOWE: Czy młodemu sportowcowi potrzebny jest pulsometr?

Czym wg pana
powinien różnić się trening dziecka od treningu nastolatka i treningu dorosłego zawodnika?

Główne różnice to rodzaje środków treningowych. W treningu dziecka stosujemy dużo więcej środków ogólnych, najczęściej w formie zabawowej. W treningu nastolatka więcej jest środków ukierunkowanych i specjalnych. W treningu dorosłego gracza dominują środki specjalne i ukierunkowane. To są informacje bardzo ogólne, ale temat jest bardzo obszerny, dotyczy każdej ze zdolności motorycznych z osobna i tak naprawdę to temat na podręcznik.

Jakie najczęstsze błędy popełniają rodzice? Dlaczego warto zaufać doświadczonym trenerom?

W przypadku np. tenisa to rodzice najczęściej finansują treningi i chcieliby jak najszybciej widzieć rezultaty treningu. Brak im cierpliwości. Trenerzy naciskani przez rodziców intensyfikują treningi, włączają środki treningowe przeznaczone dla dorosłych graczy i dzieci szybko robią postęp, ale brak czasu na rozwój ogólny - na gimnastykę, lekką atletykę czy akrobatykę. Tak trenowany zawodnik robi szybkie postępy tenisowe, ale po kilku latach zatrzymuje się w rozwoju.

Przykładem sportowca z bardzo dobrym przygotowaniem ogólnym może być Agnieszka Radwańska, która ćwiczenia lekkoatletyczne, w tym ćwiczenia na płotkach, wykonywała jak lekkoatletka.

Warto zaufać trenerom, bo teoria sportu to suma doświadczeń trenerów poszerzona o fizjologię. Trener takie doświadczenie ma, a rodzic niestety bardzo rzadko.

Jak monitorować obciążenia treningowe u dzieci? Jak często dzieci mogą/powinny trenować?

Tak jak powiedziano na wstępie dzieci powinny ruszać się codziennie. A czy jest to trening czy inna forma ruchu to już kwestia wyboru dziecka i rodziców. W gestii rodzica czy trenera leży to, aby ta aktywność była zgodna z zasadami sztuki trenerskiej i aby była na tyle atrakcyjna, by dziecko ćwiczyło z radością i z zapałem.

Najłatwiejszym sposobem rejestracji obciążeń treningowych jest zapis intensywności wyrażonej tętnem w aplikacji Polar Flow. Aplikacja jest bardzo rozbudowana, umożliwia prowadzenie dziennika treningowego, analizę obciążeń, jakości snu czy stanu regeneracji.

Do analizy snu mogą być wykorzystane najnowsze modele Polar Ignite 2 lub Polar Unite. Są to modele przeznaczone dla początkujących. W przypadku używania ich przez dzieci, trener czy rodzic może spodziewać się trudnych pytań, na które powinien umieć odpowiedzieć, np. co to jest tętno, czym różni się wydolność od wytrzymałości, dlaczego muszę biegać wolno i nie mogę przekraczać określonego tętna, skoro na meczu muszę biegać szybko itp. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy rodzic lub trener próbuje tłumaczyć dziecku co robi i dlaczego.

Czy rodzic może obserwować u swojego dziecka zmęczenie treningami, niezależnie od trenera?

Tak, oczywiście. Można wykorzystywać pulsometr, który ma testy określające reakcję organizmu na trening - Fitness Test, jakość snu czy test ortostatyczny. Są to jednak tylko informacje dodatkowe, a czasami nie wszystko możemy opisać i zmierzyć. Dlatego konieczna jest obserwacja dziecka przez rodzica, bo przecież to rodzic zna swoje dziecko najlepiej.